אקרדיטציה – כל מה שצריך לדעת
GLD – ניהול בית החולים
פרק יסודי אשר מתייחס לתהליכי הניהול והארגון של בית החולים. הפרק מגדיר כיצד מתקיימים ממשקים בין בית החולים לבין בעלי עניין (לדוגמא אל מול משרד הבריאות), כיצד מוגדרות הפרקטיקות הארגוניות בכל רמות הארגון- מרמת ההנהלה ועד רמת היחידה.
כמו כן, מתייחס הפרק להגדרות הליכיות בתחומים נוספים כגון אתיקה ותרבות ארגונית.
FMS – ניהול מתקני בית החולים
חלק מהפעילויות להבטחת טיפול בטוח למטופלים קשורות לווידוא כי מתקני בית החולים תקינים ומספקים סביבה בטוחה- הן למטופלים והן לצוותים הרפואיים. בתוך כך נכללים תחומים כגון אחזקה והנדסה, בטיחות אש, פעילות בחירום ונושאים נוספים.
SQE – ניהול המשאב האנושי
בבסיס תקן זה עומדת הדרישה לספק למטופל טיפול בטוח באמצעות וידוא כי המטפלים ואנשי הצוות הלוקחים חלק בתהליך הטיפול, ועובדי בית החולים בכלל, כשירים לביצוע התפקיד.
על מנת לקיים עקרון זה מוגדרים תהליכים רבים אשר מתחילים באופן בו בית החולים בוחר ומגייס עובדים, כיצד מבוצעים תהליכי הדרכה ולמידה מתמשכת לאורך כל תקופת ההעסקה, וכיצד מבוצעים הליכי הערכת ביצועים במטרה לאפשר שיפור מתמיד של ביצועי העובדים.
MOI – ניהול המידע
האופן בו מנהל בית החולים את המידע קיימת חשיבות בתהליכי הטיפול במטופל שכן תקשורת אפקטיבית ומלאה משקפת למטפלים ולמטופלים באופן ברור את כל הדרוש בנוגע לתהליך הטיפול.
על כן, פרק זה מכיל דרישות בשני תחומים עיקריים- תחום ניהול הרשומות הרפואיות (לצורך העניין, כיצד מנוהל התיק הרפואי של המטופל), וכן דרישות בנושא הגנת המידע, הן בפן הטכנולוגי והן בפן הפיזי. חלק מהדרישות חופפות, או משלימות את דרישות תקן ת"י 27799 של מכון התקנים הישראלי.
איך נראה מבדק?
המבדק לעמידה בדרישות האקרדיטציה נערך אחת לשלוש שנים. אורכו של המבדק נע בין 3-5 ימים מלאים, במהלכם צוות בכיר של 3 סוקרים מארגון ה-JCI סוקרים את כלל פעילות הארגון. בתחילה, הם מבצעים הליך היכרות ואוריינטציה ראשוני עם בית החולים, לומדים להכיר את הפעילות ואף קוראים את נהלי בית החולים. בימים הבאים יבחנו הסוקרים את רמת ההלימה בין הנהלים שנכתבו לבין יישומם בפועל בשטח, ואת רמת ההטמעה שלהם. כמובן, שהנהלים אמורים להיות הביטוי שמשקף את דרישות הסטנדרטים. המבדק נערך בשיטת evidence proof audit, כלומר, לכל תהליך שנבדק מבוצעת בחינה של רשומות, תצפיות, שיחות וראיונות עם צוותים ובחינה של תיקים רפואיים.שיטה זו מסייעת לבודקים להבין כיצד התהליכים מיושמים בפועל.
במהלך המבדק נדרשים הסוקרים לבחון מעל 1300 פרמטרים, ולכל אחד מהם לאבחן האם הארגון עומד בהם באופן מלא, באופן חלקי או שכלל אינו עומד בדרישה.
אחד העקרונות הבולטים במבדק הוא עיקרון המשוב "פידבק", כך שבכל סיום של בחינת תהליך מבוצע משוב לנבדקים בשטח, וכמו כן, בתחילת כל יום מבוצע משוב להנהלה בנוגע לממצאי היום הקודם.
במבדק עצמו ישנם שני סוגים של בחינת תהליכים:
הסוג הראשון הינו ראיון, בראיונות למעשה הבודק מנהל דיון בתחום מסוים, למשל בתחום מניעת זיהומים. בראיון זה הוא לומד מכלל בעלי התפקיד הרלוונטיים כיצד התחום מנוהל בבית החולים, לצד הסברים מוצגים נתונים סטטיסטיים ותוכניות עבודה.
סוג הבדיקה השני מכונה טרייסר. בטרייסר הבודק "יורד לשטח" למחלקות ולנקודות העבודה ובוחן באמצעות תצפית, בחינת רשומות וראיון צוותים כיצד התהליכים מבוצעים הלכה למעשה. בחלק מהטרייסרים הבודק בוחן את מסלול המטופל מפנייתו לבית החולים למיון ועד שחרורו, דרך כל נקודות הטיפול. היתרון של טרייסר זה הוא החיתוך הרוחבי של בית החולים ובחינת התהליכים בצורת שתי וערב.
המפתח להצלחה
כפי שהוצג בראשית המאמר, קיים ויכוח העוסק בתועלות תהליך האקרדיטציה אל מול ההשקעה הגדולה בהכנות למבדק. אכן, הנהלה שתהיה ממוקדת רק בהכנות למעבר מוצלח של מבדק האקרדיטציה, תעשה שתי שגיאות ארגוניות חמורות:
השגיאה הראשונה היא החלשת התרבות הארגונית וחוזק המשילות – בכך שהנהלה לוקחת נושא חשוב מעין כמוהו שהוא איכות ובטיחות, ותפעל רק למבדק ולא להטמעה אמיתית, היא תעביר מסר ברור לעובדים שהוא שנושא זה אינו חשוב באמת, אלא רק למראית עין הסוקרים. העובדים יראו את ההנהלה ככזו שפועלת רק לצורך המבחן, ויפעלו בהתאם (עיקרון הדוגמא האישית), כלומר תוטמע תרבות ארגונית של ביצוע פעולה רק לשם מראית עין, כך העובדים עצמם יפעלו אל מול ההנהלה. כמו כן, הם לא יתפסו את ההנהלה ככזו שפועלת בהתאם לעקרונות המוצהרים. השגיאה השנייה היא פיננסית- הנהלות שיהיו ממוקדות בהשקעת משאבים כספיים במבדק עצמו, ולא בתוכניות סדורות ארוכות טווח לשיפור תשתיות, למעשה ישקיעו את כספם בתיעדוף שלאו דווקא הולם את צרכי המטופל, וכך, כל שלוש שנים ישקיעו מחדש את אותו סכום של הקמת המערכת מחדשת רק לקראת המבדק.
אחריות הנהלה – הנהלה צריכה להעביר מסר ברור המציג הלימה בין מטרות התהליך לבין המיושם בפועל. המסר חייב להיות שמיקוד כלל פעילות האקרדיטציה מטרתה להשיג מטרה אחת והיא שיפור בטיחות ואיכות הטיפול. המבדק הינו רק אבן דרך, בתהליך מתמשך של שיפור מתמיד.
שימור – המבחן האמיתי מתחיל יום לאחר שהסוקרים עוזבים. בדיוק כמו תלמיד שלאחר המבחן שוכח את כל החומר, הנהלות שלא ידעו ליצור המשכיות לתהליכי האקרדיטציה לאחר המבדק, יצרו מצב של "ירידת מתח" ו"חזרה לשגרה", כלל התהליכים שהוטמעו אט אט ידעכו ובתוך זמן לא יקוימו. הצרה היא שכפי שנכתב מוקדם יותר, לקראת המבדק הבא כל הפעילות תחל מההתחלה. על כן יש לנסח תוכניות עבודה מוגדרות לאופן בו יבוצע שימור לכלל תהליכי האקרדיטציה, לתהליכי ניטור ובקרה, ובעיקר תשומת לב של ההנהלה.
תוכניות אלו מסייעות לחיזור רמת המשילות בארגון, מחזקות תרבות ארגונית ואקלים של איכות ובטיחות. בארגונים בהם הובלנו ויישמנו תוכניות שימור, ניתן לראות בצורה ברורה את ההבדלים אל מול בתי חולים שלא מיישמים סוג זה של תוכניות, הן בסקרים של תרבות ארגונית, הן ברמת המוכנות וההצלחה של מבדקי האקרדיטציה והן ברמת המשאבים שמושקעים בהכנות למבדקים התקופתיים.
נכתב על ידי גלעד בארי, מנהל מקצועי ויועץ בכיר המתמחה בהטמעת תהליכי אקרדיטציה בבתי חולים ובאיכות במוסדות רפואה.