הקשר בין הדרכות עובדים ל-ISO 9001
כל ארגון יכול להרוויח מקיום הדרכות לעובדים!
ראשית, ביצוע הדרכות לעובדים מקנה את הכלים הנחוצים לעובדים באופן מרוכז ומובנה ולא פחות חשוב מכך – מבוקר. כמו כן, הרי כל ארגון מצפה מעובדיו לבצע את עבודתם באופן יעיל ופרודוקטיבי ולתרום ככל שניתן להצלחת הארגון. ניתן להשיג הצלחה זו באמצעות הקניית כלים שונים והעשרת העובדים, דברים אשר ניתנים באופן מקצועי על ידי מדריכים בעלי יכולות הדרכה טובות ובעלי כלים מעשיים, אותם יוכלו לתת למודרכים שלהם בתוך זמן קצר באמצעות מתודות הדרכה מתאימות.
מהם המשאבים הנדרשים?
על מנת להבטיח הצלחה של הדרכה בארגונים, יש לתכנן את המשאבים הדרושים לכך מראש:
מדובר על משאבים, כגון:
- חלל מתאים לקיום ההדרכה
- העלאת המוטיבציה של העובדים לקבלת ההדרכה
- תכנון לו"ז להדרכה בהתאם לשעות העבודה של המודרכים
- בחירת נושא בהתאם לצרכים הארגוניים
- תכנון תקציב מתאים במידה וההדרכה הינה חיצונית או הכשרת המדריכים במידה וההדרכה היא פנימית
הקשר בין הדרכות עובדים למשאבי אנוש בארגון:
בשנים האחרונות הדרכות הפכו להיות אחד מתחומי האחריות החשובים ביותר של מנהל משאבי אנוש. הדרכות מקצועיות הפכו לכלי מרכזי להעלאת הרמה המקצועית והאישית בארגון, הדרך להבטיח שהעובדים מקבלים את מירב הכלים המקצועיים הדרושים להם כדי להצליח.
בשוק העבודה התחרותי, מנהלים יודעים שהם צריכים לשפר את היכולות והביצועים שלהם תמידית, אחרת הם יישחקו. הפתרון הוא לרוב – ביצוע הדרכות. המפתח להצלחה, בכל תחום, הוא השבחת העובדים וזה מתחיל ונגמר בהדרכות.
הדרכות עובדים בישראל:
בארץ התחום רק מתחיל להתפתח, אך יש ארגונים (ברובם) גדולים בהם ישנם עובדים האחראים על ניהול ההדרכה הארגונית, קיים מודל של מנהל מחלקת הדרכות ולעתים אגף הדרכות נמצא בתוך מחלקת משאבי אנוש, כשכלל הפעילות שם נסובה סביב עניין ההדרכות.
תחת אחריותם של המחלקות או האגפים האלה מצטופפים מגוון נושאים ופעילויות, כגון:
- אפיון צרכי הארגון והפקת הדרכות בהתאם
- אפיון הצרכים בכל מחלקה והתאמת הדרכות מקצועיות לכל תחום
- הדרכות ייעודיות לעובדים חדשים והדרכות תקופתיות לצוות הקיים
- קביעת לוחות זמנים להדרכות בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים בחברה
- הפקת הדרכות על הצד הלוגיסטי: שריון חדרי הדרכות, הפקת חומרי הדרכה בשיתוף עם המנהלים או הזמנת מדריכים חיצוניים, הזמנת ציוד הנחוץ להדרכה (מקרן, מחשבים וכו')
הנושאים המובילים ביותר בתחום ההדרכות בארגון הם: הדרכות מקצועיות על ידי חברות ומומחים לתחום (חברות הדרכה מקצועיות המספקות מרצים עם מערכי הדרכה מובנים או מערכי הדרכה שהותאמו במיוחד לארגון) וכן הפקת חומרי הדרכה ארגוניים און-ליין (סרטוני הדרכה וחוברות הדרכה), הזמינים בפורטל הארגוני כך שלעובד, חדש או ותיק, תהיה גישה לחומרי הדרכה מקצועיים בכל עת.
לסיכום:
הדרכה מהווה נקודת מפגש אינטרסים בין כלל הגורמים בארגון: ההנהלה מעוניינת להגדיל את הרווחים על ידי הגדלת תפוקה ואיכות, המנהלים מעוניינים להרחיב את הידע המקצועי במחלקה והעובדים מעוניינים לפתח את הכישורים המקצועיים שלהם ולצבור עוד שורה או שתיים בקורות החיים. כך שגם בארגון גדול ומסועף, בו מתקיימים ניגודי אינטרסים באופן שבשגרה, חשיבות ההדרכה ותרומתה לארגון ו/או לעובד היא בגדר קונצנזוס.
ביצוע הדרכות בארגון הן הדרך הראשונה להשבחת עובדים הן ברמה המקצועית והן ברמה הבינאישית. זהו כלי בידי הארגון להעלאת הרמה המקצועית והאישית וכלי בידי העובד להתמקצע ולהתקדם בתפקידו. יש קשר ישיר בין הדרכות מקצועיות לבין איכות העבודה, שביעות הרצון, הביטחון האישי והמקצועי, אפשרויות הקידום והמוטיבציה של העובד להישאר בחברה שמשקיעה בו.