מדוע סקר הנהלה חשוב לארגון?
במה דנים ולמה מתכנסים?
המטרה של הסקר היא לכנס את אנשי הארגון ומנהיגיו לביצועי הפעילות בשנה החולפת על מנת לקבל החלטות אופרטיביות להמשך הדרך לצורך יצירת שיפור מתמיד. בסקר ההנהלה ישנן תשומות רבות הנדרשות בדיון אשר לגביי כולן קצרה השעה מלהושיע במאמר זה ועל כן נציין את העיקריות שבהן.
שדרוג מהדורת ISO 9001
כידוע, מהדורת התקן שודרגה בשנת 2015 ואם נרצה לסכם את מהות השינוי הרי שעל פי רוב נוכל לסכם ב-2 מילים: התמקדות בלקוח.
הדבר בא לידי ביטוי באופן טבעי גם בסקר ההנהלה אשר בו חלק מהתשומות הנדרשות לדיון הנן:
- פעולות מתקנות בהמשך לאי התאמות שעלו (בין היתר – תלונות לקוחות)
- תוצאות ניטור שביעות רצון לקוחות
- מידת התאמת המוצר או השירות ללקוח וכן רמת ביצועי תהליכי הליבה
- מידת העמידה של הארגון במטרות האיכות שהגדירו בשנה הקודמת
- מעבר על תוצאות מבדקי איכות פנימיים וחיצוניים ובחינת מגמות שיפור בהם
- התאמת המשאבים לארגון ועוד
סיום סקר הנהלה
כעת לאחר שהנחנו על שולחננו, בפני כל הגורמים הרלוונטיים – את ביצועינו, הגיע השלב להפיק החלטות, מסקנות ומטרות להמשך הדרך. אנו נזהה הזדמנויות לשיפור, נזהה צורך בשינויים במערכת ניהול האיכות ובמשאבים. כמו כן, נגזור מטרות איכות אשר יהוו אבני בוחן לפעילויות הליבה במחלקות הרלוונטיות לניהול האיכות.
חשוב שהחלטות אלה יהיו מעשיות והגיוניות, שכן בעת שיגיע הזמן לבחון את מידת עמידתנו באותן מטרות והחלטות שקיבלנו – נשאף לצפות בעמידה בהן, שכן אי עמידה בהן עלול להוביל לפגיעה מורלית בקרב ההנהלה הבכירה ושאר אנשי הארגון.
ובל נשכח לתקשר ולשרשר את תוצאות דיון סקר ההנהלה לכלל אנשי הארגון הרלוונטיים עד לאחרון שבהם, שכן ארגון שמבין את חשיבות המשאב האנושי וכן את מידת החשיבות של המסירות וההקרבה של המשאב האנושי – לבטח יצלח דרכו.
נכתב על ידי שרון כהן, יועץ איכות המתמחה בהסמכה לתקן ISO 9001 מהדורת 2015 לניהול איכות, ת"י 9301 לבטיחות ואיכות בתעבורה ותקן AS9100 לתעופה וחלל.